Friday, November 21, 2008

mari mengenali mandian

Friday, November 21, 2008
ni bersempena ku kene alegik gatal2 ni, incek akbar ckp,"gi la tepon ayah..kot2 bla..bla...bla..."<<--die membebel lagik. hehehhee. maka..ku pon tepon la ayahandaku.. dan beberapa hari lepas ayahandaku mengirimkan sesuatu utk ku melalui kekandaku terchenta kat putrajaya nun haa...
amende? haaaa..mende2 dedaunan ni. penah tengok? ha..aan pon tatau la nak gitaw ape ke namenye. yg aan taw, dr kecik2 ibu ayah ajar kitorg sebut betotan. lawak ke namenye? gasak laa korg nak gelak. hehehe ape fungsinye? errr...susah nak jawab tuh. ginila, kalau kami *org jawe punye kebiasaan kot*, kalau demam2 kan...selalu la amik daun2 ni. rebuih, mandi ayaq rebusan ni. of cos la campoq air sejuk, kasik suam2 gituh. kang panas2 kang lecur plak kulit, dah kurang rege hantaran. :P

dedaunan tuh sebenarnye terdiri drp daun delingau, bonglai, serai wangi, pandan n daun limau purut. oh, delingau n bonglai tuh tataula name die korg pggil ape... air rebusan ni wangi taw. aan kan kekadang tuh, saje je gatal2 nak mandi air ni wpon tak demam. sbb wangi. ala2 aromaterapi gituh

errr..ape kaitan alegik ngan mende ni? ntah la labuuuu.. ayahanda kate mandi ayaq tuh, maka mandi la aan. aan kan anak yg baik. hahahahaha
p/s : ader la sebabnye sebenornye. biorlah rahsia, siti yg kate. hikhik

5 comments:

a^T04 said...

hope cpat sembuh ye..
taq tu..lmbt ckit ek...

Чикгу Жаве @ CJ said...

aan.. kalau menjadi aku nk tau petua gak ye. pun tgh gatal2 muka nih.. terlebih mkn seafood. hehe

oRanGeLiLY said...

misstheorangelily to a^t04 : tenkiuh2.... dah stat okeh ni

misstheorangelily to CJ : okeh jugak..pas mandi dedaunan ni cam okeh plus minum ayaq kelapa bergelen2. heheh

Asz said...

hmm .. musykil gak ni .. sbb masa confiment ari tu ... mak bagi mandi air tu .. katanya elok utk org lepas bersalin .. buang2 angin ... tapi agaknya khasiatnya ada utk kulit gak kot ... :)

oRanGeLiLY said...

misstheorangelily to Asz : errr...tatau la pulak kalau org pas bersalin. hehehehe

p/s : saye single lagi, tak beranak lagik. ngeh ngeh